~kampung ku indah nan permai~

~kampung ku indah nan permai~

Saturday 6 December 2014

KERANA PULUT SANTAN BINASA

Assalamualaikum w.b.t…

Langkah hamba langkah bersahaja, langkah hamba mendalami kehidupan semua.

Malam ini, terlintas difikiran untuk berbicara soal manusia dan dunia~

Kehidupan kita di dunia ini sememangnya berkait diantara satu sama lain. Tidak kira lah samada berkait antara manusia sesama manusia, manusia dengan haiwan malahan manusia dengan pokok-pokok yang menghijau sekalipun. Cara berinteraksi, cara berkomunikasi, cara kita berbicara merupakan elemen yang sangat penting dalam soal perhubungan. Kata-kata menyambungkan manusia, namun kata-kata juga memusnahkan manusia serta alam semesta.

Bicara~

Manusia biasa seperti kita semua ini pasti nya seringkali berdepan dengan masalah gagal dalam soal berbicara. Samada sedar atau tidak sedar. Pernahkah tuan-tuan semua mendengar bidalan orang tua-tua :


Tuan ketam padi pulut,
Saya ketam padi Jawi,
Tuan berkata sedap di mulut,
Saya mendengar sakit dihati.

Tidak kira lah kita ini sesiapa pon, berdarah raja atau berdarah hamba, bercincin tembaga atau bercincin emas sekalipun, kalau ditoreh kulit ini, pasti darah yang mengalir tetap berwarna merah.  Orang tua-tua suka berpesan, kalau hendak bercakap atau berbuat apa-apa, timbang-timbang lah dahulu baik buruk padahnya.  Jangan sampai lain maksud yang kita sampaikan, lain pula fahaman penerima.

Dalam asyik bergurau senda pun, kena ada batasannya. Samada tuan-tuan semua pernah mengalami atau tanpa sedar tercalar hati sesiapa disekeliling anda, dalam kata-kata gurauan banyak yang boleh menimbulkan duka dari suka. Kita bergelak ketawa kerana bagi kita apa yang kita katakan itu adalah satu gurauan semata. Tetapi di satu sudut kecil hati seseorang entahkan terguris entahkan tidak. Lebih-lebih lagi apabila kita menjadikan kekurangan seseorang itu sebagai gurauan.  Kita sebagai manusia perlu sedar setiap yang ada pada seseorang manusia yang lain itu adalah kelebihan dan kekurangan yang menjadikan seseorang itu istimewa daripada orang lain. Ataupun mungkin ada sesuatu sebab musabab yang besar yang telah menyebabkan mereka terjatuh didalam keadaan sukar atau kekurangan itu. Jangan jadikan kekurangan dia sebagai bahan jenaka. Jangan jadikan kecacatan dia sebagai boneka permainan. Kurang nya dia, cacat nya dia, siapa yang menjadikan nya? Satu soalan yang seringkali lambat untuk atau lebih tepat lagi tidak terlintas langsung didalam benak ramai manusia sebelum berbicara sesedap kata.

tidak terlintas memerli sesiapa, sekadar meluahkan kekesalan kepada senario semasa.


No comments:

Post a Comment